-
-
Kalendarium
Środa, 2025-03-19
Imieniny: Aleksandryny, Józefa
Projekt partnerski
Fundacja Wspierania Aktywności Lokalnej FALA jest Partnerem przy realizacji projektu dofinansowanego z Funduszy Europejskich "COLLEGIUM VERUM - BARDZIEJ DOSTĘPNA"
Celem projektu jest osiągnięcie jak najwyższego stopnia dostępności Collegium Verum (CV) dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym OzN i dzięki temu zwiększenie możliwości skorzystania przez te osoby z oferty szkolnictwa wyższego.
Projekt obejmuje kompleksowe działania prowadzące do osiągnięcia jak największej dostępności uczelni z uwzględnieniem wszystkich aspektów jej funkcjonowania, w ramach wszystkich obszarów opisanych w dokumencie Opis ścieżek dla naboru Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego.
Projekt realizowany w formule partnerskiej, zapewniając sformalizowaną współpracę ze środowiskiem OzN na wszystkich etapach kluczowych do prawidłowego wdrażania działań służących dostępności uczelni. Partnerem jest Fundacja Wspierania Aktywności Lokalnej FALA.
Projekt przewiduje realizację następujących zadań na rzecz Collegium Verum:
- Struktura organizacyjna
Zadanie obejmuje powołanie w strukturze org. Biura ds Dostępności, zarządzeniem Rektora zmieniającym Regulamin Organizacyjny Uczelni
2. Dostępność architektoniczna
Zadanie obejmuje przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej całej uczelni, opracowanie planu likwidacji barier architektonicznych, jego coroczną aktualizację. Zadanie obejmuje też zwiększenie dostępności siedziby planowanego w strukturze organizacyjnej Biura ds Dostępności poprzez remont i adaptację łazienki dla OzN. Ponadto zadanie obejmować będzie nowe obszary, dotychczas nieobjęte procesem adaptacji, takie jak wyremontowanie i udostępnienie pokoju wyciszenia dla studentów ze szczególnymi potrzebami.
3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna
Realizacja zadania ma gwarantować pełną dostępność komunikacyjno-informacyjną wszystkich jednostek organizacyjnych uczelni. Dzięki jego realizacji uczelnia zapewni wewnętrzną regulację, zgodnie z którą komunikacja i informowanie będzie przebiegać w formie dostępnej, z zastosowaniem zasad projektowania uniwersalnego. Zadanie zakłada przeprowadzenie audytu dostępności w tym obszarze, następnie opracowanie planu likwidacji barier, który będzie corocznie aktualizowany.
4. Dostępność cyfrowa
Zadanie zakłada stworzenie dostępnych wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych ukierunkowanych na zapewnienie dostępności cyfrowej całej uczelni. Realizacja zadania przyczyni się do stworzenia standardów dostępności uczelnianych serwisów www i aplikacji zgodnie z obowiązującym w czasie realizacji projektu standardem WCAG.
5. Technologie wspierające
Celem zadania jest rozwijanie posiadanego przez uczelnię zaplecza technologicznego oraz sukcesywne zmierzanie do stanu pełnej dostępności technologicznej. Zadanie zakłada przeprowadzenie audytu dostępności w tym obszarze, następnie opracowanie planu likwidacji barier, który będzie corocznie aktualizowany. W ramach rozwoju technologii planujemy możliwie kompleksowe wsparcie dla osób z różnymi niepełnosprawnościami (słuchu – pętle indukcyjne, infokiosk, wzroku – powiększalniki i tablet, ruchu – wózek aktywny, zestaw do streamingu zajęć) oraz dla osób ze szczególnymi potrzebami – wyposażenie do biofeedbacku. Poziom dostępności Uczelni zostanie też podniesiony dzięki zakupowi dostępu do aplikacji Sylabus, uzupełniającej obecnie wykorzystywany system informacyjno-dziekanatowy, co pozwoli na dostęp do sylabusów, programów studiów dla wszystkich w sposób pozbawiony barier.
6. Procedury
Celem zadania jest opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur określających sposób wdrożenia:
- Obowiązków wynikających z: Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Zasad przyznawania wsparcia osobom ze szczególnymi potrzebami w szczególności w zakresie usług wspierających edukację.
- Procedur gwarantujących zapewnienie dostępności architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej efektów wszystkich realizowanych w uczelni inwestycji, modernizacji i remontów
- Procedur gwarantujących zapewnienie dostępności we wszystkich 8 obszarach .
- Procedury zapewniających dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich udzielanych przez uczelnię zamówieniach publicznych.
- Procedur w zakresie ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.
7. Usługi wspierające edukację
Celem zadania jest zwiększenie wsparcia edukacyjnego, tak aby objęte nim były wszystkie osoby z niepełnosprawnością, niezależnie od rodzaju i stopnia niepełnosprawności w zakresie, w jakim wsparcie to jest niezbędne do zapewnienia pełnego udziału w procesie kształcenia i realizacji badań naukowych. Zostanie opracowany i opublikowany katalogu usług wspierających edukację osób z niepełnosprawnościami, zawierający listę usług dostępnych w sposób ciągły oraz usług, które mogą być uruchomione w zależności od potrzeb wraz ze wskazaniem terminu, w którym należy uczelnię poinformować o potrzebie zapewnienia konkretnej usługi. W celu zwiększenia poziomu wsparcia edukacyjnego wszystkim osobom ze szczególnymi potrzebami zadanie zakłada:
- Zapewniona zostanie osobom ze szczególnymi potrzebami usługa trenera Biofeedbacku,
- Studentom ze szczególnymi potrzebami zostanie zapewniona usługa wsparcia psychologicznego poprzez dyżury psychologa podczas zjazdów, zostaną zorganizowane i przeprowadzone fakultatywne zajęcia Terapii Sztuką,
- Zostanie zapewniona usługa adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb OzN i nauczycieli akademickich,
- Zostaną zaktualizowane sylabusy kierunku studiów Psychologia.
- Zostaną dostosowane sposoby weryfikacji efektów uczenia się oraz zostaną dopasowane do zasad projektowania uniwersalnego.
8. Działania podnoszące świadomość o niepełnosprawności i specjalnych potrzebach
Zadanie realizowane przez Partnera, obejmuje 3 działania:
I. Szkolenie podzielone na 8 obszarów, w których Uczelnia powinna spełniać standardy dostępności, mając na względzie potrzeby wszystkich swoich beneficjentów oraz pracowników:
1. Spektrum autyzmu;
2. Niepełnosprawność ruchowa;
3. Uszkodzenie słuchu;
4. Uszkodzenie wzroku;
5. Trudności w uczeniu się, w tym trudności związane z różnicami kulturowymi i wcześniejszym kształceniem za granicą, trudności wynikające z traum, kryzysów w rodzinie, itp.;
6. Zaburzenia komunikacji językowej;
7. Uzależnienia, zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
8. Choroby przewlekłe, ze szczególnym zwróceniem uwagi na: otyłość, choroby uwarunkowane genetycznie, mukowiscydozę, cukrzycę, epilepsję, astmę oskrzelową.
II. Wizyty studyjne
III. Szkolenia w siedzibie Uczelni
Wartość projektu: 3 902 864,25 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 3 220 643,58 zł
#FunduszeUE
Projekty z Funduszy Europejskich - Collegium Verum